VIERINGEN

zo20 okt 2019 10:00 ,5e van de herfstds. C.P. Bouman
zo27 okt 2019 10:00 ,6e van de herfstds. OttenSchrift & Tafel oogst
zo03 nov 2019 10:00 ,Allerheiligends. Otten
zo10 nov 2019 10:00 ,8e van de herfstds. Otten

Overzicht vieringen >

ACTIVITEITEN

do17 okt 2019 20:00tot21:30,TorenpleinkerkBijbelkring over groene bijbel
do24 okt 2019 20:00tot21:30,TorenpleinkerkMeditatie en Lectio Divina
di29 okt 2019 10:00tot11:30,TorenpleinkerkDelen in het verlies van een dierbare
wo30 okt 2019 19:45tot21:30,De Klepel - TPKMicha-cursus

Activiteiten overzicht > Activiteiten toegelicht >

MUZIEK

zo27 okt 2019 15:00 ,De groeten uit Rusland, uitgevoerd door Elena Bazhenova, sopraan en Karina Markarova, piano
za09 nov 2019 20:00 ,Come sit with me, a-capella muziek uitgevoerd door Ab Novembris o.l.v. Karel Demoet

Locatie is de Torenpleinkerk. Het gehele Muziekprogramma > Muziekprogramma toegelicht >

BACH door Capella Cambiata

Het volgende concert in de Torenpleinkerk is op zaterdag 30 maart om 15.00 uur. Capella Cambiata zal dan een programma laten klinken bestaande uit een aantal motetten afgewisseld door twee instrumentale werken

Johann Sebastian Bach (1685-1750) vervolmaakte de motetvorm die door de generaties voor hem ontwikkeld was. Als voorbeeld zal een motet van Johann Bach (1604-1673), een oud-oom van Johann Sebastian klinken. Het motet Unser Leben ist ein Schatten wordt gezongen door een zesstemmig koor, afgewisseld met een driestemmig “Fernchor”. Het concert wordt vervolgd met de cantate Fürwahr er trug unsre Krankheit van Dietrich Buxtehude (1637-1707), die bij Johann Sebastian hoog in aanzien stond.

Van Johann Sebastian zullen twee grote motetten worden uitgevoerd. Het dubbelkorige motet Komm, Jesu, komm stamt uit zijn eerste jaren in Leipzig. De tekst is ontleend aan een gedicht ter gelegenheid van het overlijden van een eerdere rector van de Thomasschule. Het tweede motet is het bekende en feestelijke Lobet den Herrn. In tegenstelling tot de meeste motetten is dit motet gebaseerd op een tekst uit de bijbel. Het bevat veel melodische imitaties in een fugavorm.

De koorwerken worden afgewisseld met instrumentale intermezzo’s van Johann Berhard Bach (1676-1749), een achterneef van Johann Sebastian, en van Dietrich Buxtehude.