Sun12 May 2024 10:00 ,7e van PasenExaudi

BACH door Capella Cambiata

Het volgende concert in de Torenpleinkerk is op zaterdag 30 maart om 15.00 uur. Capella Cambiata zal dan een programma laten klinken bestaande uit een aantal motetten afgewisseld door twee instrumentale werken

Johann Sebastian Bach (1685-1750) vervolmaakte de motetvorm die door de generaties voor hem ontwikkeld was. Als voorbeeld zal een motet van Johann Bach (1604-1673), een oud-oom van Johann Sebastian klinken. Het motet Unser Leben ist ein Schatten wordt gezongen door een zesstemmig koor, afgewisseld met een driestemmig “Fernchor”. Het concert wordt vervolgd met de cantate Fürwahr er trug unsre Krankheit van Dietrich Buxtehude (1637-1707), die bij Johann Sebastian hoog in aanzien stond.

Van Johann Sebastian zullen twee grote motetten worden uitgevoerd. Het dubbelkorige motet Komm, Jesu, komm stamt uit zijn eerste jaren in Leipzig. De tekst is ontleend aan een gedicht ter gelegenheid van het overlijden van een eerdere rector van de Thomasschule. Het tweede motet is het bekende en feestelijke Lobet den Herrn. In tegenstelling tot de meeste motetten is dit motet gebaseerd op een tekst uit de bijbel. Het bevat veel melodische imitaties in een fugavorm.

De koorwerken worden afgewisseld met instrumentale intermezzo’s van Johann Berhard Bach (1676-1749), een achterneef van Johann Sebastian, en van Dietrich Buxtehude.