Sun12 May 2024 10:00 ,7e van PasenExaudi

Sun19 May 2024 10:00 ,Pinksterends. OttenSchrift en Tafel

Sep 12, 2018

Leesgroep Forum voor Katholiciteit

Sinds een paar jaar komen diverse theologen uit het hele land naar Vleuten om samen te lezen in oud-christelijke werken. Maar geïnteresseerde leken zijn ook welkom. Aan de leesgroep zijn kosten verbonden.

1 oktober, 5 november, 3 december, 4 februari, 4 maart en 1 april, 10.00 uur Achterbouw.

Dit seizoen lezen we de ‘Mystagogische catechesen’ van Cyrillus van Jeruzalem, van 350 tot 387 bisschop van Jeruzalem. Het betreft vijf catechetische instructies, gegeven in de paasweek. Ze gaan over respectievelijk de doop, het vormsel en de eucharistie. Het is een uniek document, waarin ons een kijkje wordt gegeven in de manier waarop in de vroege kerk de gelovigen werden ingewijd in de geloofsgeheimen – niet voor, maar na hun doop! Ze moesten eerst de sacramenten maar eens ondergaan, om pas daarna te worden geïnstrueerd over hun betekenis. Omdat er geen recente Nederlandse vertaling beschikbaar is zullen we gebruik maken van de speciaal voor ons gemaakte vertaling van Dr J. van Amersfoort, oud-docent vroeg-christelijke literatuur en deelnemer aan onze leesgroep.

Opnieuw zal Dr Paul Wansink onze begeleider zijn.

We komen één keer per maand bij elkaar, op maandag van 10 – 12 uur, in de Torenpleinkerk te Vleuten. Daarna sluiten we af met een middaggebed. Data: 1 oktober, 5 november, 3 december, 4 februari, 4 maart en 1 april.

Nieuwe deelnemers kunnen zich tot 1 januari opgeven via E-mail aan de predikant

Kosten: 30 euro (5 euro per ochtend!), betalings informatie krijgt u na aanmelding.