Carillon

Op 21 augustus 2012 is de nieuwe beiaard van de Torenpleinkerk in Vleuten in gebruik genomen.

Het instrument is gemaakt door de Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen te Aarle-Rixtel. De beiaard bestaat uit 52 klokken.

Het instrument is voor het grootste deel gefinancierd door de Gemeente Utrecht. Vanuit de fonds dat nog beschikbaar was voor de Gemeenteraad hebben de fracties van het CDA en D66 het initiatief genomen om een deel van dit fonds te bestemmen voor de beiaard van Vleuten. Een deel van de middelen is opgebracht door de Vleutenaren die een klok konden adopteren.

\images\beiaardvleuten

Hoewel de beiaard niet het eigendom is van de Protestantse Wijkgemeente Vleuten kunnen ze wel over de beiaard beschikken bij concerten, rouw-, trouw- en kerkdiensten. Een traditie is inmiddels dat in de Kerst- en de Paasnacht alsmede op 1e Pinksterdag de dienst buiten wordt afgesloten met het zingen van de slotzang samen met de beiaard.

De beiaard wordt iedere zaterdag van 13.00 – 14.00 uur bespeeld door stadsbeiaardier Malgosia Fiebig. Tussen april en oktober is er ook een bespeling op zondagmiddag van 16.00 – 17.00 uur. In de zomer zijn er enkele concerten die worden georganiseerd door de Utrechtse Klokkenspel Vereniging.