Sun21 Apr 2024 10:00 ,4e van PasenJubilate

ds. P. Vliegenthart

ACTIVITEITEN TOEGELICHT

Geloof

Onder deze titel  willen dominee Otten en dominee Bal vier open avonden verzorgen over vier essentiële elementen van de christelijke geloofspraktijk: doop, bijbel, eucharistie en gebed. Deze avonden zijn bedoeld voor mensen van binnen en van buiten de kerk.

3 oktober, 25 oktober, 28 november, 12 december.

Sinds een paar jaar komen diverse theologen uit het hele land naar Vleuten om samen te lezen in oud-christelijke werken. Maar geïnteresseerde leken zijn ook welkom. Aan de leesgroep zijn kosten verbonden.

1 oktober, 5 november, 3 december, 4 februari, 4 maart en 1 april, 10.00 uur Achterbouw.

In een gezellige sfeer met een kopje thee passeren in een uurtje op woensdagmiddag diverse onderwerpen rondom ouder worden. In het bijzonder willen we aandacht geven aan Ouder Worden als geestelijke weg.

19 september, 31 oktober, 28 november, 12 december, 16 januari 15.00 uur Achterbouw.

Bijbel

Van 4 november tot en met 23 december lezen we in de kerk uit het laatste bijbelboek Openbaring. Een boek dat tot de verbeelding spreekt, maar ook veel vragen oproept. U kunt zich erop voorbereiden.

18 oktober, 25 oktober, 8 november, 20.00 uur Achterbouw.

Lectio Divina is een persoonlijke, meditatieve wijze van Bijbellezen, die je dichter bij de tekst, bij jezelf, bij de ander èn dichter bij God brengt. Onder leiding van Anne Marie Hogendoorn, gemeentelid en organisator van meditatiegroepen, proberen we ons deze manier van bijbellezen eigen te maken.

4 oktober, 18 oktober, 1 november, 15 november en 29 november, 10.00 uur Achterbouw.

Gesprek

Aan deze tafel kan iedereen aanschuiven die graag mensen ontmoet. We bespreken maatschappelijke onderwerpen, maar vooral willen we aandacht geven aan elkaar.

18 september, 2 oktober, 6 november, 4 december, 8 januari en 5 februari, 10.00 uur Achterbouw.

De meeste deelnemers zijn dertigers en veertigers, maar we doen niet aan leeftijdsdiscriminatie. Ondanks de drukke levens met werk en of kinderen willen we aandacht geven aan ons geloofsleven.  Nieuwe deelnemers zijn van harte welkom.

14 september (borrel in pastorie), 10 oktober, 22 november en 6 december, 20.00 uur Achterbouw.

Deze cursus wordt aangeboden voor mensen die in hun gezin iemand hebben verloren aan de dood. Het kan goed en fijn zijn om onder begeleiding van ervaringsdeskundigen samen met lotgenoten te kunnen praten over je verlies.

23 oktober, 30 oktober, 13 november, 27 november, 11 december en 15 januari, 9.30 uur Achterbouw.

Vooraf heeft iedere deelnemer apart een kennismakingsgesprek met de begeleiders.

Een eredienst kent een bepaalde opbouw, maar herken ik die wel? Wat maak ik eigenlijk mee in een kerkdienst? En wat houdt het kerkelijk jaar in? In twee bijeenkomsten staan we stil bij deze vragen.

4 oktober en 29 november, 20.00 uur Achterbouw.

Even proeven aan een leven als kloosterling. Weg uit de hectiek van het eigen bestaan. Steeds meer mensen kiezen voor een paar dagen klooster. Met gemeenteleden van de Torenpleinkerk willen we de Belgische abdij in Westmalle bezoeken. Opgave bij ds. Otten.

\images\abdijwestmalle

25, 26 en 27 januari.

Kunst

Samen film kijken en nabespreken met een glaasje blijkt een goed recept. Bram van der Perk en ds. Otten hebben weer prachtige films uitgekozen.

1 oktober:      Call me by your Name

1 november:   Unter Bauern

19 november: Vision

\images\vision

4 februari:      Sophie Scholl

\images\sophiescholl

Aanvang 20.00 uur

Poëzie is niet moeilijk, aldus P.C.Hooftprijswinnaar Nachoem Wijnberg. Voor hem is ‘poëzie de krachtigste methode om na te denken over hoe je met jezelf en met anderen omgaat. Via gedichten begrijp ik dingen beter’.

In januari 2019 lezen we gedichten van de Poolse dichteres Wislawa Szymborska, winnares van de Nobelprijs voor literatuur.

\images\wislawaszymborska

10, 17, 24 en 31 januari, 20.00 uur Achterbouw.

Groene kerk